www.pravonadetstvi.cz

Informační kampaň Právo na dětství končí, transformace systému péče o ohrožené děti však pokračuje

Informační kampaň Právo na dětství přinesla v uplynulých šesti měsících mnoho nových impulsů, které mají přispět k celospolečenské diskusi na téma změny systému péče o ohrožené děti a informovat o nejčastějších situacích, se kterými se odborníci při řešení situace ohrožených dětí setkávají.

Dlouhodobě vnímáme, že se v naší zemi podceňuje význam vztahů dítěte s lidmi, kteří jsou mu blízcí. Také si uvědomujeme, jak málo je dítěti nasloucháno a jak málo se skutečně pracuje s jeho názorem. A změnit to pomáhá i kampaň Právo na dětství,“ řekla ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová.

Většina výstupů kampaně Právo na dětství má trvalý dosah a jsou dále využitelné i po jejím skončení. Patří mezi ně webové stránky http://kampan.pravonadetstvi.cz, které sdružují všechny aktivity. Řadu materiálů obdrželi přímo pracovníci OSPOD i ostatní odborníci. Pro jejich potřeby byl vytvořen také praktický interaktivní on-line katalog, který je k dispozici na http://katalog.pravonadetstvi.cz/.Kromě toho vzniklo i mnoho dílčích projektů a výstupů, například videospoty dostupné na YouTube.

Dalším informačním kanálem kampaně Právo na dětství se staly odborné tematické konference. Významné využití i v budoucnosti má také interaktivní e-learningový program,který je určen ke školení pracovníků OSPOD. Ten umožňuje vytváření tréninků a testů, správu záznamů o uživatelích a jejich výsledcích nebo umisťování aktuálních informací.

Kampaň se zaměřila i na širokou veřejnost. Pro podporu obecného povědomí o pěstounství a s cílem zvýšit počet pěstounů v jednotlivých krajích putovala Českou republikou interaktivní výstava „I já chci mít vzpomínky na dětství“. Na 15 zastávkách zajímavou formou představila, co znamená být pěstounem a jak to vidí děti nebo profesionálové, kteří s pěstouny i ohroženými dětmi pracují. V některých krajích proběhly navíc doprovodné akce, na nichž organizátoři spolupracovali s místními neziskovými organizacemi. Úkolem kampaně bylo také seznámit děti s jejich právy. Ve spolupráci s odborníky vznikla metodika vzorové výuky a také další materiály pro přípravu hodin občanské výchovy.

Kampaň je realizována v rámci projektu „Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny“. Náklady činily 16,9 milionu Kč a byl spolufinancován z Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost a ze státního rozpočtu České republiky.